Online aanmeldsysteem voor brug- en sluisbediening op afroep

Geplaatst op 26-10-2021  -  Categorie: Algemeen

Rijkswaterstaat: nieuw online aanmeldsysteem voor brug- en sluisbediening op afroep

 

Vanaf 1 november biedt Rijkswaterstaat schippers en verladers een nieuw online aanmeldsysteem waarmee zij snel en efficiënt een brug- of sluispassage kunnen aanvragen buiten de reguliere openingstijden om. Bij steeds meer bruggen en sluizen bestaat al langer de mogelijkheid om te passeren door middel van ‘bediening op afroep’. Vanaf 1 november kunnen schippers hun wensen voor extra openingen en passages voortaan online doorgeven. Daardoor is het mogelijk om de vaarroute en de laad- en losmomenten vooraf zo nauwkeurig mogelijk in te plannen. Ook recreanten kunnen gebruikmaken van het systeem.

 

Het nieuwe online aanmeldsysteem maakt een einde aan de verschillende manieren van aanvragen die de laatste jaren naast elkaar bestonden. Het is duidelijker en eenvoudiger om met één systeem te werken. Het afgelopen jaar heeft Rijkswaterstaat geruime tijd getest met het systeem bij de Prinses Margrietsluis. Die periode is succesvol geweest. Daarom kan het aanmeldsysteem per 1 november breder uitgerold worden.

 

Tijdstip bediening inplannen

Bij de aanmelding dient onder andere vermeld te worden voor welk object de bediening wordt aangevraagd. Uiteraard is ook het tijdstip van passeren van belang. Rijkswaterstaat plant de aangevraagde bediening zo goed mogelijk in. In enkele gevallen kan het voorkomen dat een ander tijdstip wordt voorgesteld. Dat is afhankelijk van alle aanvragen die tegelijkertijd gedaan worden. Twee aanvragen die in tijd nagenoeg aansluitend zijn worden gecombineerd.

 

Vanaf 1 november 2021 gaat het systeem live en kunnen schippers hun extra openingsverzoeken via www.vaarweginformatie.nl indienen.

Op deze pagina zijn ook altijd alle actuele bedientijden van de bruggen en sluizen in Nederland terug te vinden.

 

Programma Beter Bediend
Deze verbeteringen voor schippers en verladers maken onderdeel uit van het door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gelanceerde programma Beter Bediend. Dit programma verbetert de betrouwbaarheid van de reistijden en de uitbreiding van de bediening op vaarwegen waar nu nog niet alle mogelijkheden worden benut. Samen met BLN Schuttevaer, CBRB, ASV en Evofenedex werken we aan een efficiëntere bediening, vlottere en veiligere afhandeling van het scheepvaartverkeer en een actuele en uniforme informatievoorziening.


TELEFOON

0345 623100

KvK 40531138

fbsmall

ADRES

Meent 2a

4141 AC  Leerdam

 

SECRETARIAAT: 

KNMC Secretariaat

Hambakenwetering 15

5231 DD 's Hertogenbosch

Het secretariaat is bereikbaar op maandag t/m vrijdag, telefoon 0345 623100 (tussen 9.00-12.30 en 13.00 - 16.00 uur), of via e-mail: taairaterces.[antispam].@knmc.nl 

Het lidmaatschap van de KNMC wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd. Beëindiging van het lidmaatschap moet voor 1 december van het lopende verenigingsjaar schriftelijk bij het bestuur zijn ontvangen. 

Privacybeleid